Trädgården våren 2017

Publicerad 2017-02-28 22:09:43 i Allmänt,

Är det här verkligen våren nu? I så fall ska jag väcka min trädgård till liv. Efter en lång växtsäsong brukar jag lämna min trädgård som den är. Jag städar inte mycket på hösten, men nu är det dags att börja, tycker jag. Vi klipper bort förvedat växtmaterial, urblockade solrosdiskar, urfröade ringblommor och jag luftar och lägger upp några odlingsbäddar för att lura igång lite fröogräs som sedan går lätt att kratta bort. Jag har också redan laggt fårull i gångarna. Då slippar man rensa ögräs och desutom gillar inte sniglarna att krypa på den. Snart finns det de första gröna bladen som kan skördas i trädgården, en av de första är trädgårdssyra och vintersaladen och persilja från förra året.
 
 
 
 
Under höst och vintertiden har vi testat att inte äta vete, kött och mjölkprodukter. Resultatet var att vi mådde mycket bättre. Jag är inte vegan helt och hålet men försöker så mycket som mjöligt. Blir tyvärr svart med smör och grädde. Vi har testat många recepter från olika vegankokböcker och det finns faktiskt jätte goda grejer. Jag kan rekomendera ett recept från boken "Rå matglädje" från Erika Frost men våran absolut favoritbok är "Deliciously Ella" Ella Woodward Bananbröd 4-5 övermogna bananer 2 msk kokosolja 3 dl bovetemjöl 1/2 dl lönn -eller agavsirap 2 dl grovt hackade nötter 2 tsk bakulver vanilj, kanel Bland allt och smörj en kakform och grädda brödet i 30-40 min/ugnen 150 grader
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela