Ätbar ogräs och vildörter

Publicerad 2014-04-09 08:47:31 i Allmänt,

Förr var vi mycket mer medvetna om vad som växte ute i naturen, som vi själva inte odlade. 
Om man tänker efter så har allt vi odlar idag ett ursprung i den vilda naturen. Det var människorna som så småningom började odla i sina trädgårdar och förädla växterna. 
Idag har många glömt de växter som är ätbara men som ingen började odla, trots att många kan användas som botemedel eller för att avnjutas tidigt på våren. 

Här beskriver jag några av de växter som jag fick lära känna när jag var barn. 
Trots att jag som barn avskydde att äta ogräs i salladen, är jag nu mycket tacksam för den kunskap jag fick av mina föräldrar. 
Nu tycker jag faktiskt att man kan göra riktigt läckra saker med ogräs. 

Bianka Pommerenke
Brännässlor
Växer, som de flesta vet, nästan överallt.  Men växer de i din trädgård betyder det också att du har bra jord, så därför är det alltid bra att ha ett nässelställe någonstans i trädgården. 
De späda bladen är ju dessutom användbara till soppor eller andra goda röror och rätter. Medan vi äter bladen framställs fibrer med nässelstjälken, det blandas oftast med lin och man kan göra fina tyger. Man kan även göra nässelvatten för att gödsla andra grödor. 


Kirskål

Kirskål, skvallerkål eller kers växer i skuggigt område och genom sina långa rötter kan det lätt bli ett besvärligt ogräs   
Vad många inte vet är att kirskål är otroligt mångfaldig i sina tillagningsalternativ.  De späda bladen kan till exempel anrättas tillsammans med kål, spenat, pesto eller bara färsk i salladen. 
Kirskål infördes i Sverige av munkarna som planterade den som läkeört mot bland annat gikt, eller som grönsak. 
Kirskål är en av det första gröna växterna på våren och de färska bladen är milda i smaken. 

Mer information om ätbart ogräs och vildörter hittar ni i våran bok.

Vi ses!



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela